100 nuorta toteutti 10 ihmisläheistä rauhantekoa Ylä-Savon ytimessä Iisalmessa! Viikon aikana saatiin muutosta nuoria askarruttaviin ongelmakohtiin. Juhani Ahon koulun kasiluokkalaiset veivät mm. perhepäivähoito-ryhmät kalaan, järjestivät kauppa-apua senioreille sekä perustivat iiFest nimiset festarit, joiden on tarkoitus jatkua jokavuotisena tapahtumana!
Iisalmen nuoret kokivat, että kaupungista puuttuu nuorille järjestettäviä tapahtumia. Myös vanhusten hyvinvointi ja yksinäisyys huolestutti Gutsy Go-viikkoon osallistuvia kasiluokkalaisia.
Alta löydät valmiin tehtäväpaketin toteutettavaksi kouluissa ja nuorisotyössä!
Sukupolvet seuraavat toisiaan
5-9 luokkalaisille. Tee koko paketti tai sovella omannäköiseksi
ORIENTAATIO
Kuvittele itsesi vuosisadan loppupuolelle. (esim. vuoteen 2084) Mitä elämänohjeita uskot/toivot/luulet antavasi vanhuksena.
Katsokaa yhdessä video: Sukupolvet seuraavat toisiaan
Selvitä soittamalla tai viestillä: mitä elämänohjeita isovanhempasi/vanhempasi saivat kun he olivat nuoria.
Mitä he ovat oppineet omilta isovanhemmiltaan?
Mitä ongelmia silloin yritettiin ratkaista?
Mistä unelmoitiin tai haaveiltiin?
PURKU
Kootkaa kronologinen “elämänviisauksien” -ketju. Tehkää näkyväksi minkälaisia ohjeita milloinkin on annettu:
v.1900———v.1950———v.2000——-v.2050——-
HAASTE TEHTÄVÄ
Sopikaa vierailu lähimpään vanhainkotiin. Jutelkaa ja lähtekää esimerkiksi kävelylle asukkaiden kanssa. Tai etsikää vanhempi sukulainen tai random vanhus joka ilahtuu avusta.
Tunteiden tulkit
5-9 luokkalaisille. Tee koko paketti tai sovella omannäköiseksi
ORIENTAATIO
Lämmitelkää “Kuvanveistäjä”-harjoituksella 15min:
1. Jaa nuoret kolmen ryhmiin, joista yksi on kuvanveistäjä, toinen savea ja kolmas malli.
2. Malli esittää patsasta ja valitsee haluamansa asennon. Savi asettuu hänen eteensä niin, ettei näe missä asennossa malli on.
4. Kuvanveistäjän tehtävänä on muovata savesta mallia vastaava patsas.
5. Ehtona on, ettei veistäjä saa käyttää sanoja, eikä koskettaa savea, eikä näyttää mallia.
Pohjusta video kertomalla, että jokainen meistä tarvitsee välillä toista ihmistä joka kuuntelee.
Katsokaa yhdessä video: Tunteiden Tulkit
Mikä videosta jäi erityisesti mieleen? Miksi?
HAASTE TEHTÄVÄ (Tehkää 1 tai kaikki)
SILMÄT OVAT SIELUN PEILI
Oman luokan kanssa.
Luokaa rauhallinen tunnelma huoneeseen
Jakakaa parit (opettaja)
Katsokaa minuutin ajan paria silmiin hiljaisuudessa.
Jakakaa parille mitä näitte toisessa.
TUNTEIDEN TULKIT
Pistäkää pystyyn tunteiden tulkit-piste (kuten videossa) koulun käytävälle tai koulupihan läheisyyteen välitunnin tai päivän ajaksi. Voitte käyttää iisalmelaisten nuorten kysymyksiä ja lisätä omianne
Lukekaa viestit yhdessä ja keskustelkaa niistä.
Valitkaa osa saamistanne viesteistä ja lukekaa ne yhteisessä aamunavauksessa tai keskusradiossa. Pohjustakaa kertomalla että meillä kaikilla on haasteita, joista on tarve puhua. Kannustakaa ihmisiä kertomaan ja kuuntelemaan.
KÄTTELYHAASTE
Esimerkiksi liikuntatunnilla
Valitkaa paikka ulkona jossa liikkuu ihmisiä
Valitkaa aika 5, 10 tai vaikka 15 minuuttia.
Laskekaa kuinka monta ihmistä kohtasitte yhteensä
Voittajalle palkinto
Tapahtuman järjestäminen
5-9 luokkalaisille. Tee koko paketti tai sovella omannäköiseksi
ORIENTAATIO
Miettikää yhdessä:
Missä tapaat uusia ihmisiä?
Oletko ollut “tapahtumassa” jossa oli erityisen hyvä flow, eli meininki ja fiilis? Missä?
Miksi me ylipäätään kokoonnumme?
Katsokaa yhdessä videot (yksi tai useampi):
BINGOA BULLAA BELEJÄ | Gutsy Go IISALMI
Iisalmi pomppii | Gutsy Go IISALMI
Bileet pystyyn – ii Fest | Gutsy Go IISALMI
PURKU
Mitä juuri täällä meidän alueella kaivataan?
Kenet on täällä unohdettu, mitä juuri he kaipaavat?
Mikä toisi erilaisia ihmisiä paikalle?
Miten heidät saadaan tutustumaan?
HAASTE TEHTÄVÄ
Kenelle me järjestettäisiin ja minkälainen tapahtuma?
Missä tapahtumassa meidän apua tarvitaan?
Miten ihmiset saadaan tutustumaan toisiinsa?
Inspiraatiovideoita tutustumiseen Kotkasta ja Oulusta: