Gutsy Go on media-ammattilaisten ja pedagogien yhdessä nuorten kanssa kehittämä yhteisömenetelmä, joka vastaa yhteen Suomen suurimmista kysymyksistä: kuinka vahvistaa nuorten osallisuutta ja ehkäistä yhteiskunnallista polarisoitumista.
Median ja pedagogian yhdistävä toimintamalli valmentaa kokonaiset nuorten ikäluokat kehittämään yhdessä rauhaa ja luottamusta vahvistavia ratkaisuja omien yhteisöjensä ihmisten hyväksi osana tavallista peruskoulua. Teoista kuvatut videot julkaistaan paikallisissa ensi-illoissa ja sosiaalisessa mediassa inspiraatioksi koko maalle. Nuoret saavat välittömän, näkyvän ja konkreettisen kokemuksen omista vahvuuksistaan, osallisuudesta ja yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta, sekä niistä taidoista – ratkaisukeskeisyys, resilienssi, tiimityötaidot – jotka ovat keskiössä aikamme suurten haasteiden ratkaisemisessa.
Näin Gutsy Go toimii
1. Valmentajakoulutus
Gutsy Go starttaa kolmipäiväisellä valmentajakoulutuksella, joka antaa paikallisille opettajille ja nuorisotyön ammattilaisille valmiudet tukea ja ohjata nuorten tiimejä Gutsy Go -toiminnan aikana.
2. Toimintaviikko
Toimintaviikko toteutetaan kohdealueen/koulun koko 14-vuotiaiden ikäluokan osallistavana interventiona. Toimintaviikon aikana nuoret noin 10 hengen tiimeissä kehittävät ratkaisuja havaitsemiinsa ongelmiin ja toteuttavat ne.
3. Näkyväksi
Nuorten toteuttamat ratkaisut kuvataan. Videot julkaistaan ensi-illoissa ja sosiaalisessa mediassa. Tuloksena on rauhantekojen pankki, jonka avulla nuorten teot ovat jatkettavissa läpi kouluvuoden ja hyödynnettävissä opetuksessa ympäri maailmaa.
Monipuolinen menetelmä koulujen ja nuorisotyön tukena
Gutsy Go -toimintaviikot soveltuvat yhteisöllisyyden ja osallisuuden tukemiseen kaikissa yläkouluissa ja nuorisotyössä. Gutsy Go -toimintaviikko on mahdollista järjestää joko Gutsy Go:n pedagogeista sekä tapahtuma- ja media-alan ammattilaisista koostuvan tiimin tuella tai koulujen omatoimisena mallina. Toimintaan voidaan osallistaa kerralla joko yhden tai useamman koulun yläkoululaisten ikäluokka.
Nuorten tiimejä ohjaa valmentajakoulutuksen saanut pedagogi, opettaja ja/tai nuorisotyöntekijä. Valmentajan keskeisenä tehtävänä on innostaa ja kannustaa nuoria tiimityöskentelyssä ja ohjata jokaista löytämään oma potentiaalinsa. Poikkeutettu kouluviikko tarjoaa erityisen mahdollisuuden kohdata nuoria ja luoda heihin kontakteja.
Gutsy Go ry järjestää vuosittain 5-10 tiiminsä tukemaa toimintaviikkoa ympäri maata yhteistyössä paikallisten opetus- ja nuorisotoimien sekä yksittäisten koulujen kanssa. Gutsy Gon pedagogien ja media-alan ammattilaisten tuella toteutetut viikot ovat vaikuttava tapa startata Gutsy Go -toiminta paikkakunnalla. Toimintaviikon jälkeen menetelmää voi soveltaa:
Toimintaan osallistuvat koulut ja nuorisotyön ammattilaiset saavat pääsyn kattavaan online-materiaalipankkiin, joka sisältää ohjeita toiminnan jatkamiseen ja soveltamiseen, sekä valmiita tuntimateriaaleja.
Valmentajakoulutukset
Kolmipäiväinen valmentajakoulutus tarjoaa valmiudet ohjata nuorten tiimejä toimintaviikon aikana. Se tarjoaa opettajille ja nuorten kanssa toimiville ammattilaisille työkaluja:
– vahvistaa nuorten itsetuntemusta ja motivaatiota – kehittää nuorten ongelmanratkaisutaitoja – hyödyntää toiminnallisia projekteja oppimisen tukena – rakentaa yhteisöllisyyttä toiminnan kautta – hyödyntää videodokumentaatiota opetuksen välineenä – kehittää nuorten keskustelu- ja neuvottelutaitoja
Kolmipäiväisten valmentajakoulutusten lisäksi Gutsy Go tarjoaa lyhytkoulutuksia ja -valmennuksia, jotka soveltuvat mm. Vesoiksi. Valmennukset vahvistavat erityisesti henkilöstön yhteenkuuluvuuden tunnetta ja ongelmanratkaisukykyä. Lisäksi osallistujat saavat heti käyttöönsä GG-työkaluja omaan työhönsä sovellettavaksi.
tutkitusti vaikuttava
Gutsy Gon tutkimuskumppani on lääkäriseura Duodecim, jota kiinnostaa menetelmän vaikutus nuorten osallisuuden kokemukseen, itsetuntoon ja positiiviseen mielenterveyteen.
Syksyn 2020 vaikuttavuustutkimuksen tulokset osoittavat, että Gutsy Go:hun osallistuneiden nuorten osallisuuden kokemus vahvistui seurannassa.
Syksyllä 2021 toteutetun tutkimuksen päälöydös on sosiaalisen kompetenssin, erityisesti yhteistyötaitojen vahvistuminen toimintaan osallistuneilla nuorilla.
Osallisuuden kokemus ja yhteistyötaidot omassa ikäryhmässä ovat tärkeitä nuoruusiän keskeisimpien kehitystehtävien, kuten itsenäistymisen ja ikätovereihin kiinnittymisen kannalta. Prososiaalisten taitojen vahvistaminen on olennaista myös koulukiusaamisen ennaltaehkäisyssä ja kasvurauhaa tukevan koulukulttuurin rakentamisessa.
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful. The site uses google analytics.
Strictly Necessary Cookies
Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.
If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.